Siirry sisältöön

JÄPÄ-sovellus älypuhelimelle

 

VAVE- hankkeelle tuli mahdollisuus pilotoida kehitysvaiheessa olevaa JÄPÄ (Jäsennelty Päivä)-sovellusta. Sovellus oli mahdollinen mobiililaitteelle kuten älypuhelimelle ja tabletille. JÄPÄ-sovelluksen saattoi ladata Android- ja Iphone-sovelluskaupasta. JÄPÄ-sovellus on kehitelty päivä- ja viikkokohtaiseen toiminnan suunnitteluun, aikatauluttamiseen, ennakointiin sekä toimintakyvyn tukemiseen. Hankkeessa sovellusta pilotoitiin nuorille ja aikuisille kehitysvammaisille. Metsäkoto Oyllä ei ollut aikaisempaa käyttökokemuksia kyseiseltä kohderyhmältä.

Pilotointi suunniteltiin neljän kuukauden pituiseksi, jolloin työntekijät ja asiakkaat testasivat JÄPÄ-sovellusta. Pilotoinnin alussa oli käyttökoulutusta JÄPÄ-sovelluksen kehittäjältä Metsäkoton Oyltä sekä myöhemmin yksi työpaja- ja lopetustapaaminen. Metsäkoto tarjosi teknistä tukea tapaamisten välillä. Sekä asiakkaiden että työntekijöiden puhelimille ladattiin JÄPÄ-sovellus. Pilotoinnin aikana jäsennettiin arkea asiakkalle JÄPÄ-sovelluksessa olevien kuvien avulla. Asiakkaat suunnittelivat oman toimintansa yhdessä ohjaajan kanssa. Asiakas kuittasi puhelimellaan toiminnon tehdyksi, jolloin siitä tuli tieto myös ohjaajan sovellukseen. Digitaalisessa muodossa olevat kuvat kulkivat mukana helposti mobiililaitteella, jolloin kuviin liittyvät toiminnot ja niiden noudattaminen oli helppoa ja vaivatonta. Myös mobiililaitteella toiminen motivoi nuoria ja nuoria aikuisia toimimaan. Etuna mobiilisti toimimiselle oli myös se, että asiakkaan toiminnan seuraaminen oli mahdollista paikasta riippumatta. Pilotoinnissa Metsäkoton JÄPÄ-kuvapankkiin lisättiin aikuisten arkeen ja työhön liittyviä kuvia. Vaikka JÄPÄ-sovellus oli hyvä ja toimiva, se ei kuitenkaan jäänyt pilottiyksiköihin käyttöön.

Kohderyhmä

Lapset ja nuoret, ikä 6-18 vuotta. Aikuiset lievästi kehitysvammaiset henkilöt, Nepsy-asiakkaat, henkilöt joilla oman toiminnan ohjauksen vaikeutta.

Osaamisen edellytykset

Työntekijän ja asiakkaan tulee osata käyttää älypuhelinta/tablettia. Ohjelma itsessään helppokäyttöinen.

Hyödyt asiakkaalle ja työyksikölle

Asiakkaan itseohjautuvuuden paraneminen, arjen haasteiden ratkaiseminen, vuorovaikutuksen edistyminen, ongelmatilanteiden ennaltaehkäisy. Pelillisyys ja toiminta älypuhelimella voivat lisätä motivoitumista toimintaan. Työntekijä voi seurata esimerkiksi aamutoimien sujumista etänä, ilman että on paikan päällä tai yhteydessä kameran välityksellä.

Erityishuomioita

Osa aikuisista ja nuorista koki kuvat lapsellisena. Sovelluksen kuvapankin kuvat eivät olleet yleisiä kommunikoinnin tukemisessa käytettyjä kuvia, vaan olivat sovelluksen tuottajan omia ja JÄPÄ-sovellukseen tarkoitettuja. Kuvat eivät siis olleet asiakkaille entuudestaan tuttuja.

Lisätietoja

Maarit Luojus, Vaalijalan kuntayhtymä                              Katja Kirjalainen, Savas-Säätiö

maarit.luojus@vaalijala.fi                                                      katja.kirjalainen@savas.fi